Köszöntjük, Marcell nevű látogatóinkat.

Grafológus szakoktató, Makra Ildikó Judit

Makra Ildikó Judit

Mobil/ SMS: 06 (70) 529 89 12

E-mail: grafobazis@gmail.com

Ajánlatkérés:
KLIKK

1117 BUDAPEST BUDAFOKI ÚT 81 2EM 4

hétvégén a parkolás ingyenes, helyek szoktak lenni. 4 metró közel, 4, 6 villamos meg egy csomó busz, Rákóczi és Petőfi híd közel....

Péntekenként: a Pagoda Tanodában is tartok foglalkozásokat!

Cím: 1152 Bp Szentmihályi u. 171.

Szombat egész nap és vasárnap délután: 1111 Bp Budafoki u. 81.

Egyénre szabott interaktív foglalkozások.

TÉRKÉP

Köszönetnyilvánítások

Kedves Ildikó! Nem tudom, hogyan csinálja, de fiam /aki eddig ceruzát, krétát, lapot látni sem akart/, kezd önállóan rajzolni. Végre az óvodai faliújságon is láthatom a munkáit. Megszerette az alkotást. Már nem fél, hogy kinevetik. Elhiszi, hogy képes arra, amire a többi gyerek. Javult az önbizalma és ezt magának köszönhetjük. Elengedik iskolába is, mert emiatt ez is kérdéses volt.

AKCIÓ 999.- FT

Lelkem gyöngyei

MEGRENDELHETŐ

verses kötetem e-book formájában
a részletekért KLIKK

Mérje fel gyermeke képességeit

KLIKK IDE A FELMÉRÉSHEZ

Kézügyesítő játékok otthonra

KLIKK IDE A JÁTÉKOKHOZ

KÖNYV
Tanulsz velem cigányul? Sityos manca romanes?
Szilágyiné Makra Ildikó - Orsósné Varga Mária

Folyóírásból nyomtatott

Az általános iskola első osztályában, -Magyarországon- kerekded, folyamatosan egymáshoz kapcsolt betűkkel tanulnak írni a gyerekek. Ezt nevezzük a magyar sztenderd írásnak.

 

Kötelezően ezt tanítják, és az alsó tagozaton még nincsenek nagy eltérések. –Legalábbis az órai írásmóddal kapcsolatban. Természetesen iskolai környezeten kívül, már látszanak az eltérések. Pl. üres lapra, /ahol nincsenek korlátozott elvárások: margók, sorok előre-gyártott távolságokkal, stb./ már egyéniesedő írással írnak a gyerekek is. Nagyobb vagy kisebb betűméretekkel, változó sortávolságokkal, jobbra vagy balra dőléssel, szűkebb vagy szélesebb oválú a-o betűkkel, számtalan eltéréssel az „ideálistól”.- Felső tagozat vége felé már megmutatkoznak az iskolai füzetekben is a személyiségfejlődéssel együtt járó írásváltozások.

A nyomtatott írás jellemzője, hogy különálló, egymáshoz nem kapcsolt betűkkel írja a szavakat, a szóközöknél természetszerűleg nagyobb helyet hagyva.

 

A nyomtatottá váló írásnak több oka van.

 

  • A vonalak kapcsolódásai az emberi kapcsolatok mikéntjére utal a grafológiában. Ez bizonyos fajta én-védelem mutatója is lehet, akit ért sérelem a társaktól közösségtől az nehezebben nyújt kezet és tart a társas léttől. Bizalmatlan, kivár. A távolságtartóbb, különállóbb, tartózkodóbb emberek szívesebben írnak különálló betűkkel.
  • A számítógépes ismeretek, -technicizált világunkban- elég korán beépülnek a gyermekek ismeretanyagába. Azok a gyermekek, akik korán érdeklődnek a betűk- számok iránt, de még kialakulatlan a kezük a folyóíráshoz, a hangok betűi megfelelőjének agyi összekapcsolásával hamar olvasnak és ezáltal a számítógép segítségével az írott kommunikáció lehetősége is előbb lesz általuk elérhető. Ebből adódóan már nemcsak a nagybetűk, de a nyomtatott kisbetűk másolásával is kísérleteznek, ha nem áll rendelkezésre számítógép. Az iskolás gyermekeknél is előlép ez a forma, amint az iskolai kontroll szünetel. /Tesónak kiírt üzenetre a hűtőn, vagy rajzának szöveges kommentjeként./
  • Természetes módon, aki szereti a könyveket vagy szeret olvasni, ennek megnyilvánulásaként, az is írhat nyomtatott írással. Hiszen gyermekként sokféle önkifejezéssel megpróbálkozunk.
  • A családi háttér mindenképpen jelentős, hiszen az angol anyanyelvű szülő irásmintája is hathat az író gyermekre. Mindenki azzal azonosul, akit szeret vagy ideálnak tart, tehát a személyes követendő minta beépül a személyiségbe ill. az azt kifejező írásképbe is.
  • A kötetlen íráskép rejtőzködő embert is takarhat, aki nem szívesen mutatja meg természetes énjét, mert tart a külső véleménytől, bizonytalan magában. Esetleg ismerve magát és elképzeléseit, nem akarja kijátszani kártyáit, nem szeretné hogy rájöjjenek ki is ő valójában.
  • A matematikai-logikai érdeklődés megjelenése az írásban szintén a nyomtatott írást vonja maga után. A műszaki érdeklődésű, a reál beállítottságú, analitikus gondolkodású egyén többnyire nyomtatottan ír, még akkor is, ha nem tanult külön műszaki írást.
  • Megjelenhet az írásban nyomtatott betű, ha az illető szívesen gyűjt tárgyakat, azokat hobbiként rendszerezi, aprólékos dolgokkal foglalja el magát.

 

Mint láthatjuk a nyomtatott írásnak több eredője lehet. A valódi okot több írott jel mutatja meg a szakembernek, hiszen egy jel nem tartalmazza az egész embert.

 

Esetenként, ha úgy tűnik, hogy így jobban tudja magát kifejezni a gyermek, meg kéne engedni, hogy ezt használja. Ez a kötetlen írásmód az írást nem lassítja, hiszen az írás gyorsasága összefügg a gondolkodás gyorsaságával. Amennyiben az illető pszichés tempója amúgy is lassabb, akkor folyóírással is megfontoltabban halad a papíron az eszközzel. A megfelelő írástípus használata, lehet hogy jobb eredményeket mutatna tartalmi szinten is.

 

Gyermekek írásváltozása esetén érdemes végiggondolni a fentieket, hogy melyik illik rá ismereteink szerint. Esetleg, ha problémák vannak a háttérben érdemes szakemberhez fordulni, és megvizsgáltatni az írást grafológussal.

 

Az érdeklődőket szeretettel várom  személyes megbeszélésre: Sz Makra Ildikó Judit grafopedgógus, grafológus szakoktató szaktanácsadó. Tel:. 06/ 70 / 529 89 12 

 

 

 

 

 

Bp. 2010. 07. 20. kedd

A rajzolás, festés hatásai

A rajzolás olyan tevékenység, ami jótékony hatású és több területre kihat.

Elsősorban örömszerző tevékenység. A mozgás megjelenése a felületen hagyott nyomként és az efelett érzett öröm, hozza létre az első firkákat.

Előhívhatja ezt a tevékenységet egy színes festékkészlet, egy vidám mozgássorozat, egy új nyomhagyó eszköz vagy ötlet.

A rajzolást eleinte a mozgás öröme vezérli, később a közösen vagy önállóan létrehozott színes formák, majd az alkotás és önkifejezés vágya. Ez a folyamat addig tart, amíg más tevékenység át nem veszi a közlés, önmagunk pontosabb kifejezésének szerepét. Természetesen az a jó ha megmarad játéknak, ellazító felszabadító tevékenységnek a későbbi évekre is.

A rajzolás valójában ön-terápia is, hiszen segít megszabadulni rossz élményektől, fantáziánkban bármi megtörténhet. A rajzolás tehát egy remek feszültségoldó eszköz is.

Természetesen vannak olyan gyermekek, akik nem szeretnek rajzolni. Nekik is nagy élmény azonban, ha tét nélkül, nonfiguratív színélményekben lehet részük. Festékkel, nagy és változatos méretű ecsetekkel, nyomot hagyóeszközökkel különböző felületeken legyen lehetőségük kipróbálni milyen is lehet érzésekkel alkotni. Nem baj, ha nem hasonlít semmire, mert a színek és a mozgás együtt a tánc élményére hasonlít a legjobban. Ellazít, emlékeket idéz fel, kikapcsol. Megtanít a különböző technikák és eszközök kipróbálásával sok új dologra. Milyen lehet a vonal kevés vagy több festékkel, színnel, ceruzával? Milyen, ha erősebben vagy gyengébben nyomjuk? Benne van a mozgásindítás, mozgás fenntartás, és -megállítás önkontrollja. De a vonal kanyarjaiban az alkalmazkodás a kerülők, kanyarok, ívek és kerekded vonalak. Ezek által a rajz és festés fejleszti a mozgáskontrollt, színérzékelést, színek megnevezését. A színek keveredése által a színek sokféleségét, azok változásait egymásba olvadását telítettségét és halvány vagy élénk voltát. Megismerik mit bír el egy papír és mit egy másik felület. Mi ázik el és mi az, ami a sűrű krémes állagot is megtartja. Mi mosható le vagy mi az, ami még a kezünket, ruhánkat is tartósan megfogja. Lehet játszani a vonalakkal, színekkel, nyomóerővel, felületekkel, gyorsasággal. Mind-mind más érzetet kelt és a legszebb, hogy egyénenként is más reakciókat válthat ki a létrehozójából és a szemlélőből is.

Tény, hogy a rajzolás alatt egy kevésbé kontrollált állapotba kerülünk. Az agy egyes területei jobban összehangolódnak. Utána képesek vagyunk koncentráltabb figyelemre, jobb ötleteink támadnak.

E fenti tulajdonságai miatt rendkívül alkalmas tanulási zavarok és feszültségek oldására. 

 

Makra Ildikó Judit 2022. 07. 08.

 

GRAFOMOTOROS FEJLESZTÉS 1

Óvodáskorban van, aki szeret rajzolni, van aki nem. Pedig a rajzolás, az írás előszobája.

 

Minden vonal – akár lapon, akár egyéb felületen hozzák létre,- bármilyen nyomhagyó eszközzel, az előkészíti az írómozgást. Sokan elmondták már, hogy elég ha sokat fűz gyöngyöt, vagy legózik a gyermek. Valóban a gyurmázás, homokvárépítés, szerelés, csavarozás, kirakózás, mind nagymértékben segíti a finom kézmozgások fejlődését és a szem által kontrollált kézmozgásokat, a szem-kéz koordinációt. Mégis, a homokba bottal rajzolás, gombokból kirakott, fonalakból szőnyegen kirajzolt, vagy a vékony „gyurmahurkából” formált vonalas alkotások, a síkban való téri tájékozódást serkentik. A valamihez képest mért arányok észrevétele és megjelenítése, a részletekben egyre gazdagodó, valamit ábrázoló „figuratív” képek az írómozgást és magát az íráshoz szükséges logikai, analizáló-szintetizáló gondolkodást mozdítják elő. Minél többet rajzol krétával, filctollal, ecsettel, ceruzával, annál gyakorlottabbá válik és több lesz a sikerélménye. A grafomotoros fejlesztésről és egyedi módszerekről, bővebben a Grafomotoros készségfejlesztés c. képzésen szerezhet gyakorlatban alkalmazható tudást.

Az engedélyezett képzés elvégzésével tanúsítványt és a munkájához elengedhetetlen ismereteket kaphat. Jelentkezés:eltankepzo@gmail.com

Makra Ildikó Judit

Bp, 2017 09 24

GRAFOMOTOROS FEJLESZTÉS 2

A ceruza helyes fogásával kapcsolatban, már sok különböző véleményt hallottam szülőktől, nagyszülőktől, pedagógusoktól.

 

Amint először ceruzát fog a gyermek, érdemes jól a kezébe adni, rögtön az első alkalmakkor megmutatni, hogyan fogja, tartsa. Legkésőbb középső csoport végére, már a helyes fogással alkossanak. Nagyon nehéz később javítani a görcsös ceruzafogást. A háromujjas tartás előkészítését hüvelyk és mutató ujjal végzett csipegető mozdulatokkal, apró dolgok válogatásával, csipeszeléssel, lyukból kilógó fűzők kihúzgálásával lehet. A megfelelő ceruzatartáshoz, kérjük meg a gyermeket, hogy hajlítsa be a gyűrűs és kisujját a tenyerébe, -meg is foghat vele apró tárgyat, tarthat gyöngyöt, radírt, – így marad három ujja. Csípje meg a ceruzát két ujjal, a hegyezés fölött kicsivel. A középsővel pedig támassza meg hátulról. Fontos hogy a csukló se lógjon a levegőben, hanem a tenyér alsó „sarka” támaszkodjon lazán az asztalon. Mivel a gyűrűsujj a legkevésbé mozgékony ujjunk, jelentősen korlátozza az írómozgás ívét, flexibilitását. Nehezíti a gördülékeny vonalvezetést.

Természetesen sok felnőtt ír érdekesebbnél érdekesebb eszközfogásokkal, kéztartásokkal. Nekik már nem okoz gondot az írás külalakjának megtartása. Azonban a kezdetekkor nem olyan könnyű pontosan húzni és megállítani, görcsös tartással a vonalat. A sikertelenség, – az hogy nem azt látja a gyermek a lapon, amit szeretne, a saját elvárásának való megfelelni nem tudás,- sok esetben oka a papír-ceruza játékok kerülésének. Ezért kell mielőbb felkelteni az érdeklődését, és vidám közös játékká varázsolni a síkbeli képalkotást. Nem baj, ha nem olyan mint gondolta, lényeg hogy felismerhető legyen, a lényeges jegyekkel képes legyen kifejezni amit szeretne. Amennyiben ez nem sikerül nagycsoport végére, iskolakezdésre a keze ügyetlen marad és még több kudarc érheti. A grafomotoros fejlesztésről és egyedi módszerekről, bővebben a Grafomotoros készségfejlesztés c. képzésen szerezhet gyakorlatban alkalmazható tudást.

Az engedélyezett képzés elvégzésével tanúsítványt és a munkájához elengedhetetlen ismereteket kaphat. Jelentkezés:eltankepzo@gmail.com

Makra Ildikó Judit

Bp, 2017 09 27

GRAFOMOTOROS FEJLESZTÉS 3

Azoknak a gyermekeknek, akik csak autózni szeretnek, érdekes ötletek kellenek, hogy szívesen vegyenek részt a síkbeli játékos formaalkotásban.

 

Finommozgást fejleszt, az is, ha a gyermek autóval festékpacán halad át egy nagyon nagy lapon, és saját autópályát hoznak létre a gyermekkel. Szélesebb nyomtávú autóval létrehozva, ha megszárad a nyomvonal, berajzolni a felezővonalat. Ez a kisebb autóknak út lehet. Kedv szerint lehet az út melletti részt fűvel telerajzolni, rész-egész megkülönböztetés, mert a betonúton nem nő fű… Lehet virágot, fát, bokrot, házat, embert, jelzőlámpát, „rendőrkamerát”, gyalogátkelő-„zebrát”, vizet, hegyet, útjelző táblákat rajzolni vagy vágni együtt újságokból és felragasztva kitölthetik a teret. Készíthetünk labirintust vagy kincses térképet is széles festékes szivaccsal, és ha megszáradt a felezővonalat rajzolja gyermekünk bele. Utána használható, bővíthető, bárhova leteríthető.

 

Labirintusban is lehet haladni eleinte autóval, majd golyóval, melyet a ceruzafogáshoz szükséges három ujjal görget végig. Lehet mágnessel is vonalon, úton, térképen nyomkövetést játszani. Ilyenkor keményebb karton az alap. Az alsó mágnest fogjuk, és a szemünkkel kontrolláljuk a helyes úton maradást. Labirintuson nemcsak ujjunkkal vagy vonallal haladhatunk végig. Csíkozhatják a színes vonalakkal hosszában vagy keresztben. A vonalon belül haladás, ill. a vonaltól vonalig egyre pontosabban, remek figyelem és önuralom fejlesztő játék. Ha ezek jól mennek, lehet színsorrendben csíkozni vagy sormintával haladni az útvesztőben. Társasjátékká is lehet alakítani: dobókockával, aki amennyit dob az elején, annyi vonalat húz az útvonal végéig. Pld.: három csíkot a gyermek húz, négyet a testvér, kettőt a felnőtt és hárman egymás után következve haladnak előre, mint a társasjátékban. Ez a sorrendiséget, számolást, színismeretet, keretek tartását fejleszti. A grafomotoros fejlesztésről és egyedi módszerekről, bővebben a Grafomotoros készségfejlesztés c. képzésen szerezhet gyakorlatban alkalmazható tudást.

Az engedélyezett képzés elvégzésével tanúsítványt és a munkájához elengedhetetlen ismereteket kaphat. Jelentkezés:eltankepzo@gmail.com

Makra Ildikó Judit

2017 10 03

Rajzolás és fejlődés

A gyermekek mozgásfejlődése nagy és kismozgásokra bontható. A nagymozgás a test, kar és láb nagymozgásaival a teret birtokba vevő, környezetét felfedező gyermek mozgása. Kúszás, mászás, járás, futás, bújkálás, labdázás, hintázás, mászókázás és hasonló mozgások összefoglaló neve.

A finomabb mozgás az ürítést, beszédet és kézizmokat koordináló izmokhoz tartozik. A mindennapok során elsősorban a kézügyességgel kapcsolatosan használjuk. A szem-kéz koordináció a rajzolás, festés, maszatolás, mázolás és más -az ujjakat, kezet használó változatos mozgásformák, – tapintási érzékletek által fejlődik.

A korai tapasztalatok a gyermek egész életére kihatnak. Gondolkodás, kognitív fejlődés a cselekvésen és érzékelésen keresztül folyamatosan alakul.

A mozgás fejlődése közben, ha van lehetősége bármilyen nyomot hagyó anyaggal változatos felületeken nyomot, színt, vonalat, mintát hagyni az felkelti a figyelmét. Amikor a mozgás örömével keni össze az asztalt étellel, falat bármivel, ami maszatol, akkor érdemes átterelni ezt a nyomhagyó boldog élményt egy nagyméretű rajzlapra, csomagolópapírra, táblára vagy aszfaltra. Itt festékes ujjal, szivaccsal, marokkrétával, vastag filctollal, vastag ceruzákkal, zsírkrétával szabadon és megfelelő keretek között fedezheti fel a mozgás és nyomhagyás kapcsolatát. Ez a mozgáskoordinációt, önkifejezést, testtudatot, testélményt, mozgásörömet kapcsolja össze. Később, ez közös játékká válhat főleg, ha a szülőkkel együtt vehet részt benne. Igy azonnal visszajelzést kaphat, hogy meddig mehet el, mert a lap szélét tiszteletben kell tartani. Ez is egy olyan határ, amihez már egy idő után tud alkalmazkodni. Ezt mintaként láthatja a vele együtt vonalakat, formákat, foltokat alkotó felnőttektől. Így nem kell tiltásként megélni, elég ha másolja a szülő viselkedését. Beszélgetések közben vidám felismerésekre juthat. A színek megváltoznak, keverednek. Az eszközöket különbözőképpen érdemes fogni és tartani. Más fogás más vonalat, nyomot, foltot eredményez. Némelyik mozdulat görbe más meg szögletes, egyenes, hullámos vonalat hoz létre. Van amit nyomhatunk és azáltal lesz más a színe, vastagsága. van ami csepeg van ami tocsog. Ez a sokféle felismerés a környezettel való viszonyában is használható tapasztalatokhoz vezet. Új idegi kapcsolatok alakulnak, a gyermek két agyféltekéje harmóniába kerül. Fejlődik felismerőkészsége, megalapozódnak bizonyos tanulási képességek alapjai.

Megismeri a színek nevét, a formákat, amiket sikerült újra meg újra megalkotni különböző méretekben. Apa és anya is vele rajzolva ötleteket adnak, megnevezik ők mit rajzoltak és a gyermek látja, hogyan készülnek, milyen mozdulatokkal. Később mozgásmásolással próbálja felidézni, újraalkotni. Ehhez emlékek, érzelmek kapcsolódnak. Egyre ügyesebb lesz, megnevezi amit rajzol, a látvány és emlékeinek hasonlósága alapján. Összekapcsol ismereteket, gondolatait elmondja érzéseit kifejezi. Rajzolás közben fejlődnek kézizmai, erősödnek ízületei, megtanulja megállítani a mozdulatot amikor ő szeretné, tehát uralni kezdi testének kisebb izmait is. Egyre több dolgot képes megjeleníteni, igyekszik a téri formákat síkba fordítani. Természetesen ez óvodás korban, sőt később is még nehéz, mert bonyolult agyi folyamatot igényel. Azonban minden erőfeszítés egyre több idegi kapcsolatot hoz létre és egyre okosabb lesz a gyermek. Rájön mihez képest mi hogyan köthető össze. Egyre összetettebb formákat alkot, miközben végig kell gondolnia, hogy amit rajzol milyen részekből áll, milyen módon és hol kapcsolódik össze. Tehát megfigyel, részekre bontja az egészet, összefüggésekre jön rá. Javul az arányérzéke, pontosabb becslésekre képes, hosszúságot, irányt, méreteket lesz képes összehasonlítani. A rajzolás, mint láthatjuk rengeteg agyterületre hat, így az önkifejezés és örömforrás mellett javítja a tanulási képességeket. Középső csoport végére, de legkésőbb nagycsoport elejére ki kell alakulnia a helyes ceruzafogásnak, ami a könnyebb betűalakítást, írómozgást teszi majd lehetővé. A rajzolás nemcsak a tanulási készségeket fejleszti, de remek módja az élmények feldolgozásának is. Sokat segít a rossz álmok, feszültséget okozó film vagy társas élmények feloldásában. A szép és kellemes dolgokat is felidézheti általa és újraélheti. 

A rajzolás igen fontos tevékenység a gyermeki életben, mert ezzel fejezi ki érezelmeit, emlékeit ismereteit. Közben kiteljesedhet a fantáziája, új ötletei támadhatnak, amit ki is próbálhat, elmondhat vagy játékaiban megvalósíthat. Egyre kreatívabb lehet a gondolkodás széles területein. Érzékel, cselekszik, gondolkodik, közben esetleg kommunikál a környezetével. Amíg az írásos önkifejezés át nem veszi a rajzolás szerepét, addig nagyon sokat használ az egyén testi-lelki szellemi fejlődéséhez.

Makra Ildikó Judit

Bp., 2022. 07. 09.