Megmutatom hogyan segíthetsz az iskola előtt, hogy jól kezdődjön a tanév. Ahhoz, hogy gyermeked képessé váljon az apró vonalközökben való írásra, több dologra kell figyelni.
Tájékozódó képesség Fontos, hogy tudjon tájékozódni a térben. Ismerje, hogy merre van a jobbra lent, a balra fent iránya nemcsak a szobában vagy a játszótéren, hanem a könyvek képein vagy a rajzlapon. Tehát a síkban meg tudja mondani mit lát a jobb felső sarokban, mi van a gyermekújság közepén vagy bal szélén.
A vonalak közt eligazodni nem is olyan egyszerű. Az első osztályban pedig rögtön három vonalközt is figyelembe kell venni. A vonalhatárok tartása nem egyszerű, hiszen rövid és előre meghatározott formákat kell majd beleigazítani. Ezt a gyermeked érdeklődésének megfelelő témájú színezőkkel tudod elősegíteni.
Térkitöltés A különböző méretű, alakú előrajzolt vagy nyomtatott formákat különféleképpen lehet kitölteni. A vonalak határainak megtartásával eleinte a foltokat pöttyökkel, kisebb nagyobb formákkal telerajzolni. Később vonaltól vonalig becsíkozni álló, fekvő, ferde vagy görbe változatosan elhelyezett, vagy ritmikusan ismétlődő vonalakkal. Kacskaringós vagy cikkcakkos módon is eljuthat a ceruza vagy a filctoll a kiválasztott forma egyik szélétől a másikig.
Együttműködés szabályokkal Nemcsak egyedül, de társasjáték-szerűen is lehet. Minden résztvevő választ egy színt és egy eszközt. Ez lehet színes vagy grafitceruza, filctoll, tűfilc, színes golyóstoll, viasz vagy pasztellkréta. Alkosson a gyermek is szabályokat és annak betartásával játsszák tovább. Pld. egy vonalat én húzok, egy vonalat apu, egyet anyu, egyet a tesó.
Esetleg mindenki választ egy kitöltendő formát -autó, dínó, ház, nap, felhő, labda, – és azt tölti ki minél pontosabban, hogy ki ne szaladjon a széléből. Utána lehet beszélgetni, történetet kitalálni közösen.
Egy nagyobb közös kép, egyes elemeit is lehet választani a barátoknak vagy családtagoknak. Amikor elkészül, lehet ajándék vagy kitehetik a lakásban egy megbeszélt helyre, hogy mindenki láthassa. Ez a közös időtöltés az összetartozás érzését is erősíti. Mindeközben a résztvevők mindannyian különböző követhető, másolható mintáét is adnak a kivitelezés módjairól.
Lehet egy közepes méretű képet minden nap egy -egy részlettel bővíteni. Naponta egy részt formát színezni, csíkozni, pontozni stb. Előbb-utóbb be lesz fejezve. A dolog lényege, hogy nem kell egyszerre megcsinálni, kevésbé fárasztó és nem azonnali. Megerősíti, hogy van idő rá. Minden nap egy kicsi. Alakítja a feladattudatot, ami jól jön majd a házifeladatok végzésénél is. Ez a folyamatos folytatás-folyamatosság, elősegíti a kitartást. Fontossá válik a befejezettség igénye, ami elégedettséget, megnyugvást hoz. A részek egésszé lesznek. Kiegészülnek.
Folytatás következik…