Köszöntjük, Erzsébet nevű látogatóinkat.


Makra Ildikó Judit

Mobil/ SMS: 06 (70) 529 89 12

E-mail: grafobazis@gmail.com

Ajánlatkérés:
KLIKK

Rendelő és levelezési cím:

1081 Budapest,
Kenyérmező u. 6. 1.em.6.
(35-ös kapucsengő)
PEDAGÓGUS SZAKSZERVEZET

TÉRKÉP

AKCIÓ 999.- FT


MEGRENDELHETŐ

verses kötetem e-book formájában
a részletekért KLIKK

Mérje fel gyermeke képességeit

KLIKK IDE A FELMÉRÉSHEZ

Kézügyesítő játékok otthonra

KLIKK IDE A JÁTÉKOKHOZ

KÖNYV
Tanulsz velem cigányul? Sityos manca romanes?
Szilágyiné Makra Ildikó - Orsósné Varga Mária

Köszönetnyilvánítások
Kedves Ildi! Szeretném Neked megköszönni mindazt a munkát és szeretetet, amit nekünk, de elsősorban Balázsnak nyújtottál. Bazsi hatalmasat fejlődött a foglalkozások alatt,aminek köszönhetően könnyedén és élvezettel veszi az iskola első osztályát. Füzete gyöngybetűs, rá sem lehet ismerni:) Örök hala: Kusz Viki
Tisztelt Hölgyem! Hálásan köszönöm gyermekem meglepő írásjavulását. Szkeptikus voltam, mert én sem írok szépen. Nem gondoltam, hogy lehet ezen javítani bármit is. Meghatározottnak gondoltam. Mivel Péter fiam középiskolába megy, és a jelenlegi iskolában már megszokták az írását, de egy magasabb szinten, ismeretlen helyen féltem hogyan fogják ezt tolerálni. Köszönjük a szép eredményt, nyáron is vállaljuk a fejlesztést, mert igencsak…Nánási család
Kedves Ildikó! Köszönjük a szeretetteljes személyes foglalkozásokat. Tudom, hogy Gabika – enyhe fogyatékosként – nem mehetett volna soha normál iskolába. A te kitartó játékos foglalkozásaid vezettek oda, hogy – sok türelem után- a helyi Pedagógiai Szakszolgálat és a Tanulási Képességvizsgáló Bizottság is egybehangzóan, elengedte normál első osztályba. Most, túl az első féléven látom igazán, hogy jó közepes eredménnyel…Németh Gáborné Kati és családja
Kedves Asszonyom! Köszönettel látom, hogy tizenéves nagy fiam olvashatatlan írása hónapról hónapra olvashatóbb. Már azok a tanárok is észreveszik, akik nem tudják, hogy grafomotoros fejlesztésre jár. Igaz én rövidebb időre számítottam, de belátom megéri a rendszeres gyakorlás. Ábel sosem volt egyszerű gyerek, Önhöz mégis szívesen jár, jól érzi magát, ez pedig nagy szó, mert majdnem-felnőtt tiniként elég elutasító otthon. Nem csak a…Kemény András és Ábel
Kedves Ildikó! A héten megint eszembe jutottál, mert Levi írásán nagyon meglátszik fejlesztő munkád eredménye. Majd elolvadtam a gyönyörűségtől, amikor megláttam a geometriai füzetet, amit most kezdtek el írni. Szép formás betűk és a sima lapon egyenes sorok, nem pedig lefelé csúszó mondatok. Köszönet, mert ez a te türelmes hozzáértő munkádat dicséri. Jó egészséget és sok sikert kívánunk!Irén és Levi
Kedves Ildikó! Örömmel üzenem, hogy Dani igen jól teljesít az iskolában és a füzetei is olvashatóak. Nem gondoltam volna, hogy az én enyhén fogyatékos gyermekem valaha is fog tudni rajzolni, nemhogy írni. Köszönjük a segítséget, kitartó biztatást és szeretetet:Tőke Dávid és Danika
Kedves Ildikó! Olyan jó látni, hogy Zolikám írása mennyit javult. Már nincs – a tanár által – pirossal áthúzott oldal a füzetében, megszűntek a felszólítások a lap alján, sőt csillagot, kis biztatást, apró dicséreteket találok a helyükön. Zoli sokkal szívesebben jár iskolába és több barátja is van. Örülök, hogy Rád találtunk. Szeretettel üdvözöl:Kissné Dombi Katalin és Kiss Zolika
Kedves Grafológus Asszony! Nagycsoportos fiam edig nem rajzolt, ezért kétséges volt a beiskolázása. Köszönöm, hogy néhány hónap alatt behozta lemaradását és ősszel iskolába mehet a barátaival. Fiamat egyedül nevelem, sokat dolgozom. Én ehez nem értek, hogyan segítsem őtet. Köszönöm szakértő munkáját. Kezeit csókolom:Juhász András
Tisztelt Hölgyem! Gratulálok a munkájához! Csodát tett a fiammal! Már azon is meglepődtem, milyen szívesen jár Önhöz tanulni hetente. Arra azonban nem gondoltam, hogy majd egy év alatt ennyit javul írásának olvashatósága. Ezen kívül elmondhatom, hogy jobb a feladatokhoz való hozzáállása is. Felelősséget vállal a dolgaiért, tetteiért. Ez remek! Őszinte elismerésem a szakértelméért és odaadó munkájáért.Dr. Soós Lajos Géza
Drága Tanárnő! Nagyfiam iskolaváltása miatt sokat aggódtam, hiszen 8. osztályig megszokták tanárai, hogy ennyire csúnyán ír. Féltem, hogy egy új iskolában mi lesz vele? Tudom, hogy az olvashatatlan írás miatt a tartalom értékelése is alacsonyabb. Pedig a fiam nem buta. Hála magának, az eltelt idő alatt rendezettebb, egyéni, de olvashatóbb írást produkál Kolos és a felvételin sem okozott nehézséget az írásbeli munkája. Most a középiskola…Rádai Jánosné

A fejlesztés

Mi a grafomotoros fejlesztés?

Finommozgások koordinációjának, rajz- és íráskészségének a fejlesztése. A “grafomotorikus” szó jelentése írómozgást jelent, de tágabb értelemben használatos. Az összes finommozgás-koordinációt igénylő tevékenység, szűkebb értelemben pedig a rajz- és íráskészséggel kapcsolatos mozgások összefoglaló kifejezése. Ez többnyire diszgráfia/diszlexia prevenció-korrekció.

A grafomotoros zavarok okai:

Különböző okok találhatóak a háttérben, többnyire több ok is lehetséges, ezért fontos a szülővel való baráti beszélgetés közben anamnézist készíteni.
Szomatikus (testi)- görcsös, vagy tónustalan kézizmok, rövid, nehezen mozgó ujjak, ujjpercek, agyi mozgásvezérlés zavara, stb.
Mentális (értelmi) organikus agykárosodás, átmeneti kémiai zavar, keresztmodalitások (látási, hallási észlelés) zavara, stb.
Pszichés (lelki) szorongás, trauma, kisebbségi érzés, túlzott megfelelési vágy, túlzott követelményszint, stb.
Szociális (társadalmi) ingerszegény környezet, elhanyagoló nevelés, nem megfelelő minta követése, stb.

 

A grafomotoros zavar jelei:

A gyermek ügyetlen, finommozgás koordinációja gyengébben fejlett azonos életkorú társainál. Nem akar, nem tud, nem mer, vagy nem szeret rajzolni, gyöngyöt fűzni, aprólékos, finom kézmozgásokat igénylő feladatokat végezni. Pld: Nehezen tudja ruháját begombolni, cipőfűzőjét befűzni, csomót, illetve masnit kötni, cipzárt bekapcsolni, stb.

 

A grafomotoros fejlesztés tartalma:

Grafomotoros fejlesztés szükséges mindazoknál a gyerekeknél (személyeknél), akinél problémás az ábrázolás, az írás, vagy a finommozgások növelése. Valami oknál fogva retardáció, ill. regresszió történhet e területeken. A fejlesztéssel megelőzhető, ill. csökkenthető a tanulási zavarok kialakulása, (diszgráfia, diszlexia, diszkalkulia), melyek a rárakódó negatív visszajelzések kompenzálásaként magatartási zavarokhoz vezethetnek.

 

A fejlesztés feladata:

Célzott gyakorlat-sorokkal lehetővé tenni a megfelelő gyorsaságú és erősségű, kontrollált, célirányos kézmozgást, az ujjak differenciált és összehangolt együttműködését, a folyamatos, rugalmas vonalvezetést, pontos vonalkapcsolásokat és jó formaalakításokat különböző méretekben. Helyes ceruzafogás és használat elsajátításának elősegítése.

 

A fejlesztés módszerei:

Mivel a grafomotoros zavarok okai változatosak, így a megoldási módok is egyénre szabottak. Ezek közül néhány: légzőgyakorlatok, relaxáció, kéz-ujj masszázs, az agyféltekék összehangolt működését is elősegítő keresztezett nagymozgások, a finommotorikát fejlesztő változatos apró mozgások, stb.

 

A fejlesztés hatása

Az okok ismeretében, célzott játékos gyakorlással, az egyéni fejlődési ütemnek megfelelő haladással, az alapvető érési periódusban jelentős eredményeket lehet elérni, de bármilyen életkorban jól fejleszthető az egyén, amennyiben saját akaratából szeretne változni, változtatni.
Főleg 5-7 éves korban, a normál érési folyamatra építve lehet ugrásszerű fejlődést elősegíteni, mert ebben az időszakban zajlik a kézizmok, kézközép-csontok erősödése, a finom-mozgás koordinációjáért felelős agyi struktúrák kiépülése, az idegpályák myelinizációja.
A szerkezet és funkció egységének és kölcsönhatásának elve alapján tudjuk, hogy a szerkezet, – az agy alapja a működésnek, a működés viszont fejlesztőleg hat vissza a szervezetre, így folyamatosan magasabb rendű működés, fejlődés jön létre.
A mozdulatokat és koordinációjukat az agy hozza létre, de a mozgás visszahat az agy különböző területeinek fejlődésére is. Tehát folyamatos interakciók közben, folyamatos gondolat-viselkedés-mozgáskombinációk alakulnak, amelyek a tanulás során megerősítődnek-rögződnek, ill. gátlódnak-kioltódnak. A rögződő grafikus- és magatartásformák, beidegződő mozdulatminták megváltoztatásával változik a személyiség egyéb válaszmintázata is. Átalakul viselkedése, kapcsolatai, mert minden síkon történik változás.
A különböző okok alapján létrejövő, hasonló magatartási, cselekvési, mozgási zavarok feloldása, áthangolása különböző módszerekkel, visszahat az eredetre. A zavart kiváltó gátlások feszültségek, blokkok csökkennek, átíródnak, új agyi kapcsolatok, járható utak létesülnek az agy szinapszis rendszerét tekintve testi, az egyén késztetésére nézve tudatalatti és tudatos cselekvési szinteken egyaránt.
A grafomotoros fejlesztés során alkalmazott, egyénre szabott módszerek változatos kinesztetikus-, taktilis ingerek és kézmozgások, a finommotorikus fejlődés visszahat az agy egyébterületeinek fejlődésére is. Fejlődik a logikai- és kombinációs készség, a tájékozódó képesség, kreativitás, az ötletes megoldásokban a fantázia, és még sok fontos szellemi képesség, mely a sikeres iskolai tanulásban előnyöket jelent, és meghatározza a gyermek iskolához és tanuláshoz való pozitív viszonyát.


Összefoglalva tehát:

A finommozgás koordinációjának, azon belül a kézügyességnek a fejlesztése. Rajz- és íráskészség fejlesztése.

A “grafomotoros” kifejezés, az írás kivitelezéshez szükséges rajzoló- és írásmozgás(ok) megnevezése.
A grafomotors zavar (diszgráfia) a fejletlen finommozgás-koordináció megnevezése. Akkor jön létre, ha az íráskészség kialakulása nehezített, zavart, vagy egyenetlen.

A rajzoláshoz és későbbi íráshoz szükséges:

  • pont fixálásának képessége, fókusz megtartása,
  • térbeli helyzet és -viszony helyes használata, kialakult testkép
  • alak-háttér percepció, alakkonstancia,
  • szem-kéz koordináció,
  • ritmusérzék, sorrendiség felismerése és tartása
  • helyes ceruzafogás- és tartás, megfelelő nyomóerő
  • gördülékeny vonalvezetés

Grafomotoros foglalkozás szükséges mindazoknál a személyeknél, akiknél problémás az ábrázolás, írás, vagy egyéb finommozgások minősége.


Gyermekeknél:
Rajzkészség kialakítása, írómozgásra előkészítése, felkészítés a sikeres iskolakezdésre, írászavar megelőzése, javítása.

Felnőtteknél:
Gördülékenyebb írás kialakítása, ami visszahat a személyiségre, sikeresebb emberré válhatunk általa.

Időseknél:
Merev mozgások harmonizálása, agyvérzés után az írás újra kialakítása. Az aláírás – mint személyiséghordozó azonosító-jegy – újrastruktúrálása.

 

Megelőzhető, vagy csökkenthető a tanulási zavarok kialakulása. (diszgráfia/diszlexia)
Oldhatóak az érzelmi alapon létrejött blokkok, melyek gyengítik a memóriát és zavarokat okozhatnak a szellemi teljesítményben.
Alakul a személyiség viselkedés- és cselekvésmódja, magatartása.
Javul a finom-mozgások minősége, és a rajzkészség.

Rendezett íráskép és olvasható betűk hozhatók létre tartósan.

Folyamatos interakciók közben folyamatos gondolat-viselkedés-mozgáskombinációk alakulnak.
A rögződő grafikus – és magatartásformák, beidegződő mozdulatminták megváltoztatásával pozitívan változik a személyiség.

Forrás: iraszavar.hu